Ke konci května jsem vyhodnotil on-line tréninky na LearningChess. Uvedu některé statistiky, jak si naši mládežníci vedou.
Výukové lekce jsou rozděleny do třech úrovní podle obtížnosti. Každý si může zvolit lekci podle svého uvážení. V pilnosti studia jsou velké rozdíly.
Počet absolvovaných lekcí:
Úroveň 1 (Kurz pro začátečníky, celkem 36 lekcí)
1. Adam Bělaška 100 % – super
2. Vašek Bělaška 86 % – hodně dobrý
3. Vítek Ausperger a Adam Pustka 56 %
Ostatní účastníci lekcí této úrovně se ani zdaleka nepřiblížili 50 % absolvovaných lekcí.
Úroveň 2 (Kurz pro středně pokročilé, 36 lekcí)
1. Vítek Ausperger 78 % – vynikající
2. Ondra Maršík 61 % – velmi dobré
3. Pepa Buchta 53 %
Ostatní účastníci lekcí této úrovně se ani zdaleka nepřiblížili 50 % absolvovaných lekcí.
Úroveň 3 (Kurz pro pokročilé, 36 lekcí)
1. Adam Pustka 100 % – super
2. Matouš Brůna 59 %
3. Matěj Blažek 50 %
Ostatní účastníci lekcí této úrovně se ani zdaleka nepřiblížili 50 % absolvovaných lekcí.
Výukové lekce umožňují díky testu na konci lekce hodnotit absolventy podle tréninkového Ela. Pořadí je následující:
1. Adam Pustka 1378
2. Adam Bělaška 1375
3. Vašek Bělaška 1311
4. Vítek Ausperger 1281
5. Matouš Brůna 1216
6. David Müller 1169
7. Ondra Maršík 1122
8. Matěj Maršík 1107
Nikdo další nepřelezl hranici 1100 tréninkových Elo bodů.
Řešení taktických diagramů je rozdělené do 5 výkonnostních stupňů – Začátečník, Nováček, Středně pokročilý, Pokročilý, Expert. Pro tréninkové účely lze volit i jednotlivá témata z taktiky – Matové obrazce, Odvlečení, Odtažný šach, Vazba, Dvojí úder, Nevýhoda tahu, Taktika v koncovce, Odtažné napadení, Blokáda, … , celkem je k dispozici 22 témat. Za úspěšné vyřešení úloh získává řešitel medaile, většinou ve třech úrovních Bronzová, Stříbrná a Zlatá. Úspěšnost v jednotlivých tématech i celkově je zobrazována v procentech.
V počtu řešených úloh je pořadí následující:
1. Vítek Ausperger 240
2. Adam Pustka 194
3. Matouš Brůna 180
4. Adam Bělaška 170
5. Matěj Blažek 160
6. Vojta Janáček 120
Nikdo další se nepřiblížil k hranici 50 úloh.
Úspěšnost v řešení úloh v procentech (jen řešitelé s počtem úloh nad 100):
1. Matouš Brůna 86 %
2. Matěj Blažek 77 %
3. Vítek Ausperger a Adam Pustka 73 %
Do projektu LearningChess se z našich kroužků zatím zapojilo pouhých 35 šachistů a šachistek, to je hodně málo. Pravidelné studium vykazuje méně než 10 z nich. To je až tak málo, že si kladu otázku, má-li vůbec cenu dále organizovat další kroužky a tréninky? Pokud šachy někoho nebaví a převažuje lenost a nechuť, proč někoho nutit? A hlavně, proč s takovými šachisty ztrácet čas? Přípravou tréninků, ježděním po soutěžích, organizováním soustředění, pořádáním turnajů, … je-li odezvou nezájem a chybí-li alespoň snaha …
Pro srovnání, v řešení taktiky nijak nevynikám, možná právě proto jsem začal řešit úlohy na LearningChess, abych se potrápil a potrénoval, a mám proto přesnou představu, kolik úloh se dalo od března vyřešit. Čekal jsem, že se budu (možná marně) snažit dohnat naše nejúspěšnější a nejpilnější borce. Ojoj, to jsem se spletl. Za stejnou dobu mám na LearningChess 2383 řešených úloh s 88 %-ní úspěšností. Přijme někdo z mladých výzvu?